Årsstämma 26 maj kl 19
Årets stämma kommer att hållas den 26 maj kl 19. Bokslutet för 2025 kommer att anslås
senast 12 maj, då alla ordinarie medlemmar i styrelsen har skrivit under, samt vår revisor.
Samma dag anslås också kallelsen till stämman med dess dagordning. Motioner bör ha
inkommit senast den 18 maj så att de kan sammanställas inför stämman. Motioner kan
mejlas till ”styrelsen@brfbrage.se”, eller lämnas i brevlådan vid föreningslokalen i källaren.
Städdagen lördag 9 maj kl 10-13
I år hyr vi en riktig container för grovsopor som kommer stå i vår trädgård under den
helgen. Som vanligt samlas vi vid 10-tiden och framåt 12-tiden tänder vi en grill för en
gemensam lunch. En lista med arbetsuppgifter kommer att finnas på våra anslagstavlor.
Nya brandvarnare
Härom veckan installerades nya brandvarnare i alla våra gemensamma utrymmen, i källaren, trapphusen och på vinden. De är alla av den nya sorten som kommunicerar med
varandra sektionsvis.
Gemensam el
Utredningen om gemensam el pågår fortfarande. Ett informationsmöte kommer att ges när utredningen är klar och annonseras i god tid.
OVK
Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) ska utföras i år. Och det blir aktuellt till hösten.
Tak- och fasadrenovering
Som tidigare meddelats pågår planer på tak- och fasadrenovering med start under
2027/28, då arbetet med den planskilda järnvägskorsningen på S:t Olofsgatan ska vara
klar. Inför det hela behövs det tas in offerter och förhandla om banklån för att finansiera
det hela.
Moms på våra parkeringar
Skatteverkets påbud om moms på gårdsparkeringsplatser har skjutits upp till 1 januari
2027 för förnyad utredning.
Tak- och fasadrenovering
Som tidigare meddelats pågår planer på tak- och fasadrenovering med start under
2027/28, då arbetet med den planskilda järnvägskorsningen på S:t Olofsgatan ska vara
klar. Inför det hela behövs det tas in offerter och förhandla om banklån för att finansiera
det hela.
Moms på våra parkeringar
Skatteverkets påbud om moms på gårdsparkeringsplatser har skjutits upp till 1 januari
2027 för förnyad utredning.
Sopor
Som ni kanske sett har sopkärlet för färgat glas bytts till ett mindre, på uppmaning från
Uppsala vatten & sopor. Detta av arbetsmiljöskäl; glasflaskor väger mycket. Vi själva
överväger att byta till ett mindre kärl för tidningar som numera aldrig blir fullt. …och som
vanligt vill vi uppmana alla att platta till kartonger och även mjölk/juice/yoghurt
förpackningar mm. Samt att stora paket ska köras till återvinningscentralen.
Övrigt
Vi planerar att köpa en ny klotgrill och nya pallkragar för odling av örtkryddväxter, sallad
mm.
/Styrelsen